רוני טוביה / צליל מכוון

הסיפורים מאחורי השירים והאומנים

ענבל פרלמוטר

 

25 שנים למותה הטראגי של סולנית להקת "המכשפות"

צילום:Lidor Azizi

"שוב זאת תקופה של גאות בחיי
  מים רבים שוטפים את חושיי
  אני נמשכת, והופכת

 לחיית חושך, למפלצת רטובה
 לשדון לילה, לפיה הטובה
 מתוקה ודורסת את האור מכבה
 וזורמת הלאה

 עד העונג הבא...."

במילים אלה פתחה הזמרת ענבל פרלמוטר את הלהיט הכי גדול של ה`מכשפות`  "עד העונג הבא".

מילות השיר שכתבה ענבל, מעידות יותר מכל על חייה הקצרים והסוערים, בהן חוותה את התקופות הטובות של חייה `גאות` וגם את השפל וה`מזג הרע` במחזוריות מסוימת.

לפני 25 שנים ב 1 באוקטובר 1997ערב ראש השנה. חזרה ענבל פרלמוטר מארוחת ערב חג אצל אמה ברחובות לכיוון תל אביב. זה היה ערב לפני הופעת איחוד של "המכשפות". ענבל סטתה עם רכבה והתנגשה בקיר. מאותה תאונה טרגית היא לא שרדה ונהרגה במקום. ענבל הייתה בדרכה לבן זוגה דאז - שָרק (שרון) דה מאיו. היא נפטרה צעירה בגיל 26 ואפילו לא זכתה להיכלל ב`מועדון ה-27`  של אומני הרוק שאיבדו חייהם באותה שנה לחייהם.

ענבל פרלמוטר נולדה ברחובות. הבית היה מוזיקלי. אמה של ענבל עופרה שונית הייתה משוררת ישראלית. אביה אברהם פרלמוטר, מורה לגיטרה קלאסית לימד את ענבל בגיל שמונה לנגן בכינור. ענבל העדיפה בנעוריה לפרוט על כלי מיתר אחר הגיטרה ואף החלה לכתוב שירים למגירה.  כאשר עברה לגור בלונדון כשהייתה בת 20, נחשפה לראשונה והחלה להשתמש בסמים. ניסיונות הגמילה שלה נמשכו מספר שנים עד שנה לפני מותה. בזמן התאונה לא נמצא בדמה שריד לאלכוהול או לסם כלשהו.

להקת `המכשפות`

" תן מילל בערפל, ערפד מקלל.
  תריסר מכשפות סגולות
  מרשרשות בחלונות ביתי.
  בואו נא נשים בתולות
  ותהזו איתי חלום אמיתי"

בשנת 1992 הקימה ענבל פרלמוטר את להקת `המכשפות` בה היו חברות, יעל כהן כמתופפת ויפעת נץ עם גיטרה בס. בתחילה הופיע הלהקה במועדונים. הפריצה הגדולה של להקת הבנות הייתה בפסטיבל עין גב ב-1993 כאשר ביצעו שם את השיר `קסם על ים כנרת` בעיבוד שונה נשכני ורוקיסטי. לפתע המילים : "אני שלך..ואת שלי.. כנרת את אהובתי.." קיבלו משמעות אחרת. אותו ביצוע של הלהקה לשיר יצא על גבי תקליט שדרים שענבל ציירה את עטיפתו. במהלך החזרות של הלהקה גילה יואב קוטנר את החומר המיוחד והמקורי שניגנו הבנות.

קוטנר היה זה שנתן להן חשיפה בתוכנית הטלוויזיה שהגיש. קורין אלאל פגשה את ענבל פרלמוטר באחת מהופעותיה. קורין אלאל הוזמנה לראות את המכשפות מופיעות בפאב ה"וולווטה" במורד רחוב אלנבי.  לאחר ההופעה החליטה קורין אלאל   להפיק להן את אלבומן הראשון: "עד העונג הבא" בשנת 1994. אם בתחילה ההרכב המתהווה הופיע במועדונים חשוכים, אז לאט הבשורה עברה בתל אביב מפה לאוזן. חובבי מוזיקה בארץ החלו לגדוש את האולמות והלהקה צברה תאוצה. באלבום הראשון ניגנו "המכשפות" קטעי רוק עם מילים חריגות בנוף הישראלי של אותה תקופה. המסרים כיוונו לקבלת האחר בלי לחשוש לדבר על מערכת יחסים חד מינית. באחד מהראיונות בטלוויזיה אמרה ענבל פרלמוטר: "מצער אותי לראות איך החברה מתייחסת לנושאים בעייתיים כמו אהבת נשים, אהבת גברים ובכלל חריגים באשר הם. אין לי כוונה לכתוב את הטקס בצורה נסתרת כי כך יוצאת הצעקה שלי לגבי אטימות של אנשים". המסר היה ברור אנחנו נשים צעירות שלא חוששות ללכת עם המוזיקה שלנו עד הסוף. המכשפות הוזמנו להופיע בלא מעט תוכניות אירוח ברדיו ובטלוויזיה. אלבומן הראשון זכה למעמד של "תקליט זהב".

האלבום השני של הלהקה לא אחר להגיע. בשנת 1995 הקליטו המכשפות את האלבום: "זמנים מוזרים". הפעם קורין אלאל לא הייתה בתמונה. העיבודים וההפקה היו של חברות הלהקה. האלבום לא זכה להצלחה כמו האלבום הראשון.

מנגד "המכשפות" המשיכו להופיע בתדירות גבוהה, בין השאר במופע בקיסריה כחימום להופעתה של הזמרת האיסלנדית - ביורק.

מיני אלבום שנקרא "המכשפות מתכסות" בישר את קיצה של הלהקה. באלבום היו גרסאות כיסוי שהקליטו המכשפות. אקורד הסיום הגיע בסיבוב הופעות שאירח את דנה ברגר, קורין אלאל ואלונה דניאל, וההופעה האחרונה התקיימה בספטמבר 1996.

 

רבים ניבאו לענבל פרלמוטר עתיד מזהיר כמוזיקאית. קורין אלאל סיפרה: "הייתה לה את החוצפה הזו, שלא עניין אותה כלום. היא סמכה על האינטילגנציה שלה תכונה שבלטה אצלה. היא ידעה שאם היא כותבת משהו זה נכון וזה יעבור".

 

לענבל פרלמוטר היה קשה להכיל אפילו את גלויי האהבה והערצה. הזמר דניאל סלומון אמר: "לאמריקאים היה את קורט קוביין ולנו את ענבל פרלמוטר שהיא הקורט קוביין שלנו".

ביום שבו נקברה ענבל פרלמוטר בבית העלמין ברחובות היו אמורות חברות הלהקה לקיים מופע איחוד במועדון ה"לוגוס" שבתל אביב.

יפעת נץ הבסיסטית של להקת המכשפות הייתה עדה לתאונה הטרגית של ענבל פרלמוטר כאשר נסעה בכיוון הנגדי עם בני משפחתה. היא נפרדה השבוע מענבל במילים :

" ב-1 לאוקטובר ציינו 25  שנים למותה הטרגי והאכזרי של ענבל פרלמוטר שהשאיר כל כך הרבה אנשים המומים כואבים ומתגעגעים ואותי עם פצע שכל כך קל לדמם אותו מחדש עד היום ובטח לתמיד מחשבות על מה יכולתי לעשות או מה לא עשיתי כדי שלא יגמר ככה, למרות הידיעה שכל מה שיכולתי עשיתי.

שבע שנים מהיום שנפגשנו בסלון של חברה משותפת ברחובות עיר הולדתינו, עד הרגע שראיתי את הרכב שלך מרוסק על קיר בטון, כי ככה הגורל רצה שכמה רגעים אחרי שזה קרה אעבור שם בכביש הנגדי..שבע שנים היינו אחת בתחת של השנייה, ברגעים נפלאים וגם ברגעים מאוד מאוד קשים.

אהבנו, צחקנו, כעסנו, התרחקנו, התקרבנו שוב ושוב אהבתי את ענבל מאוד ולפעמים גם לא, ככה זה יחסים קרובים. הפכנו משפחה, ולא צריך להסביר מה זאת משפחה הכל מהכל..

ביום רביעי האחרון הגעתי לקפה שפירא הנפלא לצילומים לכתבה לציון 25 שנים למותה של ענבל. באותו ערב הייתה גם הקרנה של "אלבומים" הפרק על המכשפות ושיחה עם יואב קוטנר יוצר הסדרה.  יואב שאני כל כך אוהבת ומעריכה דיבר על ענבל ועל המכשפות ברגישות אין סופית שגרמה לי לדמוע ולהצטמרר. תוך כדי צפיה ציבורית בזיכרונות מתועדים אני מצליחה להבין את המשמעות של ענבל והמכשפות. זאת הפעם הראשונה באמת אחרי שלושה עשורים שנפל לי האסימון אבל באמת נפל.. מי הייתה להקת המכשפות ומה באמת הבאנו ובעיקר מה השארנו. זאת חתיכת סטירה להבין שלא בטוח הייתי נוכחת אז, בלדעת את הגודל והעוצמה שהיינו. בטח בגלל הגיל הצעיר, האינטנסיביות וההצלחה שדרשה פוקוס תמידי גם כשאין אותו".

לאחר התפרקותה של להקת המכשפות, המשיכה יעל כהן המתופפת שנחשבת לאחת המתופפות הבולטות בישראל לעסוק במוזיקה.

יפעת נץ הבסיסטית של הלהקה פעילה עד היום ומופיעה עם חומרים מקוריים. לפני כארבעה חודשים יצא אלבום הבכורה שלה לאור "תחילתה של עונה" שאת כל המילים היא כתבה והלחינה. ביום שישי ה4.11 תשתתף יפעת עם חומרים מאלבומה החדש בפסטיבל הפסנתר במוזיאון תל אביב לאמנות, ותארח את חברתה הוותיקה קורין אלאל ואת אחיה אמן הגיטרה ארז נץ.




הכנס/י תגובה

כל הזכויות שמורות