45 שנים לאלבום מעורר המחלוקת של הפינק פלויד המבוסס על הספר "חוות החיות"
צילום Lidor Azizi
שנת 1977 בישרה את תחילת הסוף של להקת הפינק פלויד.
האלבום העשירי והחריג של הלהקה, `Animals` יצא בתחילת אותה שנה. אומנם חברי הלהקה הוציאו אלבום נוסף שנקרא `The Wall` אבל `The Final Cut` אשר יצא בשנת 1983 שם את החותמת הסופית לפירוקה של הלהקה. מאז רוג`ר ווטרס עסוק בלפזר "המון אהבה" על מדינת ישראל. דיוויד גילמור מוציא עדיין אלבומים נהדרים, ריצ`רד רייט נפטר ב2008 ממחלה, כמוהו סיד בארט שאת רוב חייו בילה בבית חולים פסיכיאטרי, המתופף ניק מייסון הקדיש את רוב מרצו באוסף של רכבי וינטאג`.
בשנת 1977 היה משבר כלכלי חריף בבריטניה. שבעקבותיו עלתה מרגרט תאצ`ר לשלטון לאחר ש"אשת הברזל" כיהנה קודם לכן כמנהיגת האופוזיציה.
כאשר אלבומה העשירי של פינק פלויד `Animals` יצא לאור באותה שנה, היה הרושם שסיכוייו להצליח פחותים. האלבום הקודם שיצא, Wish You` Were Here` זכה להצלחה מיידית. האקלים החברתי והתרבותי של בריטניה שינה כיוון, תרבות הפאנק החלה לשגשג בעיקר כקונטרה לתרבות העשירה והשבעה שפינק פלויד ייצגה.
הדור החדש של שוחר המוזיקה ראה בפינק פלויד רוקרים עשירים ומדושנים, לפתע המורכבות המוזיקלית המתוחכמת שהציגה הלהקה נראתה מגוחכת לעומת המינימליזם הקצר הנוקשה של מוזיקת הפאנק. אשר החל לפרוח בבריטניה.
רוג`ר ווטרס משחר ילדותו הפך לסמל מחאה, הנפש המצולקת שלו הושפעה רבות מנפילתו של אביו. אריק פלטשר ווטרס נהרג במלחמת העלם הראשונה במבצע `באנציו` באיטליה. האלבום `The Final Cut` הוקדש כולו לאביו של רוג`ר ווטרס.
ווטרס הושפע רבות מהספר המחאתי `חוות החיות` שכתב ג`ורג` אורוול ויצא לאור בשנת 1945. אורוול כתב על קבוצת חיות בחווה אנגלית שיש לה חזון להפוך מ"עם משועבד" ל"עם חופשי". החיות נלחמות במר ג`ונס בעל החווה. (שדמותו מבוססת על הצאר, ניקולאי השני, והוא סמל לקפיטליזם הישן). החיות, בעיקר החזירים שבחווה מוציאות את התוכנית לפועל. הבעיה היחידה (כמו שקורה בכל גווני הפוליטיקה), היא שמנהיגי המרד מנצלים את חוסר הביטחון של החיות לטובתם, בהדרגה הופכים את עצמם לעריצי השלטון החדש, בלי שהחיות תתנגדנה לכך. ג`ורג` אורוול כיוון את חיציו לקומוניזם בברית המועצות לאחר מלחמת העולם הראשונה.
`פינק פלויד החליטו ללכת על רעיון מרכזי באלבום `Animals` רוג`ר ווטרס כיוון לקו פוליטי שתאם לאקלים החברתי הסוער בבריטניה. הוא קיבל השראה מספרו של ג`ורג` אורוול וכתב טקסטים משל עצמו שהיו נוקבים. הוא יצא כנגד חוסר הצדק החברתי והשחיתות השלטונית בבריטניה של שנות ה-70. ווטרס השתמש בחזירים, כלבים וכבשים כמייצגים של המעמדות השונים: החזירים – שולטים בהון. הכלבים – הצווארון הלבן, מגיני החזירים שמכרו את נשמתם על מנת להיות קרובים לבעלי ההון. הכבשים – מעמד הפועלים.
באלבום `Animals` יש חמש רצועות. האלבום מתחיל ומסתיים בקטע `Pigs on the Wing`, על שני חלקיו. שתי הרצועות שונות באופן מהותי מיתר הקטעים האפלים באלבום. מטרתם לתת מסגרת אופטימית של תקווה. לפי המסר הזה, האהבה יכולה להגן על האנשים מפני כל הרוע שבעולם. את השיר, על שני חלקיו, כתב ווטרס לאשתו דאז, קרוליין, והוא מחליף הלכה למעשה את הסוף הפסימי של אורוול במסר אופטימי.
בתווך ישנם שלוש רצועות : `(Dogs`, `(Pigs (Three Different Ones`,
ו- `Sheep`. כאמור, בכל שיר יש חיבור ישיר לדמויות בספרו של ג`ורג` אורוול.
בסוף האלבום של הפינק פלויד הכבשים מצליחות למרוד כנגד המעמדות השולטים בהן.
האבסורד בכתיבת האלבום, היה בעובדה שווטרס איש מחאות שמטיף למוסר עוד אז, נהג בחברי להקת הפינק פלויד שלו בדיוק באותה הדרך שנגדה הוא יצא באלבום הזה.
ווטרס במהלך הקלטת האלבום ראה בלהקה כנכס פרטי שלו. הוא התייחס לשלושת חבריו כסטטיסטים בסצנה. למעשה היו עבורו לא יותר מנגני ליווי. ריק רייט גילה לפתע שלא קיבל שום קרדיט באלבום. בנוסף לסיבוב ההופעות הצניח ווטרס על ראשו של דיוויד גילמור את הגיטריסט המחונן סנואי וייט.
הניסיון המגוחך של ווטרס לעטוף את היצירה שלו במסר חיובי, יצרה דיסוננס גדול מאוד בין ווטרס היוצר לבין ווטרס האדם. `Animals` הפך לפרודיה נוקבת אשר באה כבומרנג כלפי היוצר שלה. השתלטנות של ווטרס כלפי חבריו ללהקה במהלך הקלטת האלבום פשוט זעקה לשמים, בסופו של דבר הפך ווטרס לגיבור הטראגי של היצירה שאותה הוא עצמו יצר. גילמור ורייט הוציאו בשנת 1978 אלבומי סולו משלהם.
בעיתונות הבריטית האלבום התקבל בקול ענות חלושה וזכה לכינוי "דיפרסיה". למרות זאת האלבום הגיע למקומות השני והשלישי במצעדים הבריטי והאמריקאי.
עטיפת האלבום:
עטיפת האלבום `Animals` צולמה בתחנת הכוח Battersea שבלונדון. בצילום נראית תחנת הכוח כאשר בלון של חזיר מרחף בין ארובותיה המעשנות, דמוי לשלטון החזירות הקפיטליסטית. בתחילה החברה שאחראית לצילום ביקשה פשוט להדביק את החזיר על צילום של תחנת הכוח. אבל הפלוידים נצמדו לדבר האמיתי.
הצילומים נמשכו שלושה ימים, ביום הראשון אי אפשר היה להעלות את החזיר לאוויר בגלל רוח לבסוף צולמו רק ארובות התחנה. ביום השני עלה החזיר שנופח בהליום אבל מנהל הטיסות שכח להזמין צלף שיפוצץ את הבלון במקרה של הימלטות, הבלון עף מעל שדה התעופה הית`רו, השבית חלק מהטיסות ונחת בשדה של חקלאי מקומי.
ביום השלישי החזיר שוב עלה לשמיים וצולם ביום בהיר יחסית. בסופו של יום הם השתמשו בצילומים מהיום הראשון של הארובות בשמיים הקודרים ובעריכה אנלוגית שילבו את החזיר.
חובבי לונדון מבקרים בשנים האחרונות בתחנת הכוח המיתולוגית שהפכה את פניה והפכה למתחם בילוי ותיירות פופולרי בבירה הבריטית. עטיפת האלבום נחשבת לאחת מעטיפות התקליטים האייקוניות ביותר. בהופעות השתמשו חברי הלהקה בחזיר. עד היום החזיר המעופף משמש את ווטרס בהופעותיו השנויות במחלוקת. במהלך אחת מהופעותיו האחרונות הוסיף ווטרס לחזיר סמל מגן דוד ולבש בגדים הדומים למדים הנאצים. אי לכך נפתחה חקירה נגדו על ידי משטרת ברלין. בהופעה הבאה זכה ווטרס למחאה מהצד השני כאשר אחד מהצופים הניף בלונדון בגאווה את דגל ישראל אל מול הבמה מהלך שגרם להרחקתו מלצפות בהופעה.