רוני טוביה / צליל מכוון

הסיפורים מאחורי השירים והאומנים

עטרה אוריה – "ילד מטריה"

 ראיון עם  הזמרת-יוצרת שכבשה את תחנות הרדיו והמדיה

 

צילום : שי אשכנזי

ילד מטריה

"היה איתי ילד אחד ביסודי
שאני זוכרת אותו יותר טוב מכולם
לא בגלל שהוא היה הכי יפה
לא בגלל שהוא היה הכי חכם
בחורף הוא היה לובש חולצות קצרות
בקיץ מעילים ומטריות
מה יש לך?
למה לעצבן?
למה לעשות סתם?

את המשקפיים שלו הוא הדביק עם סלוטייפ
אחרי ששברו לו אותם בהפסקה
והקלמר שלו תמיד נשאר ריק
מאז שהתרוקן אל האסלה
וכמה שצחקו עליו - הוא צחק איתם
תראו את הדביל הזה, איזה מטומטם
ובגלל שאף אחד לא הסכים לשבת לידו
לא רצו לראות אותו
אז המורה אמרה:
אין ברירה נושיב אותו עם הילדה המוזרה
זאת שלא רוצים אותה
זאת שלא רואים אותה
זאת שאף אחד לא משחק איתה"

 

מעל 2.5 מיליון תלמידים יחבשו השבוע את ספסלי הלימודים לאחר חופשה ארוכה בת חודשיים. בתוך כל אלו הצליחה להציף `ילדה מוזרה` ג`ינג`ית זמרת-יוצרת מוכשרת ביותר, את תופעת החרם בבתי הספר.

במונחים המקצועיים חרם חברתי בבית הספר מוגדר כמצב שבו קבוצת תלמידים מחליטה באופן קולקטיבי להדיר, לדחות או להתעלם מתלמיד אחר, זה יכול להתרחש מסיבות שונות, כגון בריונות, אפליה או קנאה. ילדים הנתונים לחרם עלולים להתמודד עם בידוד נידוי, התעללות מילולית ופיזית ובריונות ברשת. ההשפעה של חרם כזה על ילד עלולה להיות הרסנית, ולהוביל לתחושות של בדידות, דיכאון ואפילו התאבדות.

בארה"ב קנדה ומדינות אירופה קיימים חוקים אשר מספקים מימון לתוכניות המטפלות באלימות וחרמות בבתי ספר. החוק מחייב בתי ספר לאמץ מדיניות למניעת חרמות ובריונות ולאכוף אותה.

חלק מאותן מדינות דורשות מבתי ספר לנהל מדיניות ונהלי דיווח כדי לטפל בבעיות אלו.

תופעת החרמות בישראל וברחבי תבל לא מתחילה ומסתיימת בבתי הספר התופעה אף גואה בעולם הטכנולוגיה והרשתות החברתיות בה האצבע קלה על ההדק.

לתוך זה נכנסת האחריות שלנו כהורים, מורים וחברים לאתר מקרים כאלו ולמגר את התופעה.

"ילד מטריה" נוגע באופן  מובהק בתופעה ועל כך מספרת עטרה אוריה בראיון ל`זמן מבשרת`:

" `הילדה המוזרה` זאת תווית שליוותה אותי שנים. המשמעות שלה היא להרגיש שקופה. להיות זאת שלא משחקים איתה, שלא לוקחים אותה בחשבון כשמארגנים אירועים חברתיים. לשבת לבד בהפסקות ולספור את הדקות עד שהשיעור יתחיל. זאת תחושת בדידות גדולה מאוד".

דרכה של עטרה לא הייתה סוגה בשושנים.  עטרה עזבה את משפחתה בגיל 13. היא הספיקה לבלות בפנימיות ומשפחות אומנה. בשלב מסוים אף הגיעה לרחוב אבל החלום המוזיקלי היה מעל הכול היא הצליח לבנות את עצמה ב-10 אצבעות שלרוב פורטות על גיטרה.

" בגיל 9 שמעתי לראשונה את השיר `ירח` של שלמה ארצי.  חשבתי לעצמי שזה הדבר הכי יפה בעולם ומאותו רגע התחלתי לכתוב שירים. לפני שנתיים כתבתי את "ילד מטריה", העליתי אותו לטיקטוק והסרטון הגיע לשלמה ארצי. הוא הראה אותו לחברת התקליטים `NMC` ושם אני חתומה היום. יש ניסים בעולם..."

ביום חמישי שעבר סגרה עטרה אוריה את המעגל והייתה האורחת בהופעה של שלמה ארצי בקיסריה הם שרו ביחד את "ילד מטריה"

מי הייתה הדמות המוזיקלית שהשפיעה עלייך יותר מכל?

"כאמור שלמה ארצי, הקשבתי לשירים שלו כמו שמקשיבים למורה בכיתה. למדתי דרכו איך כותבים שירים.

במקביל מי שהשפיע עליי מוזיקלית הוא הרב שלמה קרליבך.

השילוב של שניהם גיבש אותי מוזיקלית".

 

עטרה הספיקה ללמוד בבית הספר רימון, התמודדה  בתוכנית "הכוכב הבא לאירוויזיון". יצירתה מאוד ייחודית היא כותבת את הטקסטים בתהליך שתוחם בתוכו חוויות ואירועים ממהלך חייה.

את "ילד מטריה" פרסמה לפני שנתיים בטיקטוק. באופן פשוט ונוגע ללב היא והגיטרה. הביצוע שלה צבר קרוב למיליון צפיות והצליח לגעת בכולם בבני הנוער ומבוגרים כאחד. לפני כחודשיים החליטה עטרה להוציא אותו לאוויר העולם. השיר כבש מייד את המצעדים ברדיו ואת כל המדיות האפשריות. לשיאה הגיעה באותה עת כאשר היא הופיעה עם השיר בבית `האח הגדול` והשאירה את דיירי הבית עם פה פעור ורצון לעוד יצירות מפרי עטה. 

 עטרה:

"את ילד מטריה כתבתי לפני שנתיים. התעוררתי מוקדם בבוקר, הרגשתי ששיר עומד לצאת. זאת ממש תחושה פיזית בגוף. לקחתי את הגיטרה עוד מטושטשת מהשינה ותוך 3 דקות ילד מטריה יצא ממני בשלמותו. רק כאשר סיימתי שמתי לב שאני בוכה, ואז הבנתי על מה בעצם כתבתי".

 

מה היו התגובות שקיבלת לשיר מהי התגובה שהכי הפתיעה אותך?

"אני מקבלת אלפי תגובות, וכולן מרגשות באופן יוצא דופן. השיר הצליח לגעת באנשים באופן הכי עמוק, והם משתפים אותי בסיפורים שלהם. זה הכי מרגש בעולם.

ביום חמישי האחרון פגשתי מישהו שסיפר לי שהילד שלו עובר תקופה קשה בבית הספר והשיר הזה מחזק אותו. הוא עצמו התקשר לבקש סליחה מילד שהיה אתו ביסודי, שהוא התנהג אליו לא יפה. ממש בכיתי מהתרגשות".

 

איך הרגשת לגבי החשיפה האדירה הפתאומית? בעצם לשיר הראשון שפרסמת.

"לא ציפיתי לזה. למהירות שזה קרה ולסדר הגודל. זה המון רגשות מעורבים ועוצמתיים. התרגשות ושמחה מצד אחד , ובלבול כשעוצרים אותי ברחוב לתמונה מצד שני. אבל אני חושבת שלאט לאט אני מצליחה להכיל את זה טוב יותר. ממקום של הכרת תודה אמיתית"

 

מה התוכניות העתידיות שלך? ומה החלום הכי גדול שלך בעולם במוזיקה?

"החלום שלי היה ונשאר לכתוב את השירים הכי יפים שאני מסוגלת, לקום כל בוקר ולהתרגש מהאפשרות של כתיבת שיר חדש.

גם הופעות הן דבר שאני מחכה ומצפה לו. לפגוש את העיניים והלבבות של האנשים".

 

מה את חושבת כלפי תופעת חרמות של ילדים בבתי הספר?

"זאת תופעה הרבה יותר גדולה ממה שחשבתי ועם השנים היא אפילו רק מתעצמת. אני חושבת שצריך להתחיל להתמודד איתה בכובד ראש. למצוא פתרונות,  להציף את הנושא ולדבר. זאת תופעה מסוכנת שמשאירה צלקות עמוקות אצל הילדים של כולנו. אסור לנו להעביר אותה על סדר היום".

 

מה המסר שלך כלפי תלמידים/הורים/מורים לקראת שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה?

לשים לב, אם יש תלמיד/ה שיושבים לבד בהפסקות, שלא מצליחים להביא את עצמם לידי ביטוי - לחזק אותם, לפנות אליהם, להקשיב להם. ולעשות את כל המאמצים האפשריים כדי שהם לא יישארו לבד עם התחושות האלו. זה בידיים שלנו וזאת גם האחריות שלנו.

ולתלמידים- תהיו טובים אחד לשני ותהיו אמיצים מספיק כדי לא להשתתף ולשים לזה סוף!".

כך מסכמת עטרה שעשתה לנו את הקיץ עם שיר שלדעתי יתחרה על התואר "שיר השנה"




הכנס/י תגובה

כל הזכויות שמורות