רוני טוביה / צליל מכוון

הסיפורים מאחורי השירים והאומנים

רדיו חזק - תיסלם

 

תיסלם – "רדיו חזק"

40 שנים לאלבום המהפכני משנות ה-80.

זה היה בחודש ינואר הגשום של שנת 1981. עשרה ימים לפני שאציין את יום הולדתי ה-13.

צילום : כותב המאמר

אז הגיע בהפתעה אלבום שבתחילה, הרבה מחובבי המוזיקה התקשו לעקל, בהמשך התחילו לחבב ולבסוף הפך להיסטריה במחוזות ישראל הקטנה. 60 אלף עותקים בחצי שנה בלבד שהפכו את הלהקה הפופולרית לתופעה שטרם ידענו עד אז.

ארבעה חברים (סמי אבזרדל וצוף פילוסוף הצטרפו רק באלבום השני) יזהר אשדות, יאיר ניצני, דני בסן , ויושי שדה. הקליטו דווקא את השיר הראשון שלהם "תנו לי רוק`נ`רול" בתחילה באנגלית. השיר צבר פופולריות באירופה ואז החליטה הלהקה שבחרה להיקרא "תיסלם" (כל הכבוד בערבית)  להוציא אלבום שלם באנגלית בשנת 1980.

בעקבות ההצלחה בחו"ל מצאה עצמה הלהקה מקליטה על אותו בסיס אלבום בעברית עם להיטים שיצאו בזה אחר זה כמו , "מעשנים ביחד", "תפסיק לכוון אלי", "תנו לי רוקנרול", שיר הנושא "רדיו חזק" והלהיט הגדול של הלהקה עד ליום זה שקטף באותה שנה כל פרס אפשרי "לראות אותה היום".

הסיפור של תיסלם עוד החל כאשר מצאו עצמם יאיר ניצני ויזהר אשדות באולפני גלי צה"ל משתעשעים בכתיבה והלחנת שירים שכתבו. קובי מידן שחתום באלבום כ "יעקב מנדלבאום" תירגם שני שירים מתוך האלבום ("מעשנים ביחד", "תפסיק לכוון אלי") ובשל היותו חייל סדיר חתם בשם בדוי.

בהמשך פגשו ניצני ואשדות חייל משוחרר אחר מלהקה צבאית ששמו דני בסן וסוף סוף נמצא הזמר שיבצע את השירים המתהווים. הם הקליטו בחשאי ללא ידיעת מפקדי התחנה את השיר המחאתי "תנו לי רוקנרול"  בסן שעלה לארץ בהיותו בן 4 בלבד מסאו פאולו שירת בלהקת חיל האוויר. הוא ליווה את דפנה ארמוני בפסטיבל הזמר והפזמון של 1977 עם השיר "בתוך" יחד עם דיויד ברוזה. במהלך ההקלטות לאלבום המקורי באנגלית צורף יושי שדה ללהקה שהביא אתו כנדוניה לאלבום את השיר "כלניות" אותו הוא מבצע.

עוד השתתף בהקלטות אלון הלל המתופף, גיטרה בס אוהד אינגר. דורי בן זאב תרם את חלקו לאלבום בכתיבת מילים לשירים : "המנקה במלון" וגם "רדיו חזק".

בהיותם רק בני 22 קבעו חברי הלהקה תקדים וסטנדרטים חדשים ברוק הישראלי.

האלבום אשר יצא בחברת CBS היה היקר ביותר עד לאותה תקופה. השירים היו נשכנים עם אנרגיות רוק אחרות, יזהר אשדות התעלה ביכולת הנגינה שלו, הכתיבה הייתה רעננה וההפקה הייתה חדשנית לאותה עת.

 

 

 

עטיפת התקליט

רבות דובר על העטיפה הנועזת והחצופה של האלבום, בה מצולמים ארבעת חברי הלהקה לבושים בחליפות זולות ומולם עומדת בחורה בעירום , בזמן שהתיסלמים אינם מביעים עניין כלשהו במתרחש מולם.

יזהר אשדות אמר פעם באחד מהראיונות :

"זו עטיפה היסטורית כמעט, במושגים של מוזיקה ישראלית, לאותה תקופה זה היה יוצא דופן וחדש. המעצב של העטיפה הוא בחור אמריקאי בשם פאט מקג`ברן שאין לי מושג מה קרה אתו מאז, אבל הוא קיבל את תפקיד המעצב כי במקור האלבום היה אמור לצאת באנגלית בכל מיני מדינות באירופה "תנו לי רוקנרול" יצא כסינגל בכמה מדינות. המחשבה הייתה אלבום עם אפיל בינלאומי. צריך לזכור שאנחנו מדברים על תחילת שנות ה-80 ממשיך אשדות. היום עטיפה כזו, עם גוון כזה סקסיסטי, לא הייתה עולה על הפרק - שלא לדבר בכלל על לצלם את זה. אבל אנחנו מדברים על תקופה מאוד מאצ`ואיסטית ברוקנ`רול בעולם, וגם בארץ אני מניח".

 

 

 

עבור חברי הלהקה היה זה צילום מקצועי ראשון, לפניו רק נעזרו בשירותי התיעוד של חבריהם. הצלם שנבחר היה ז`ראר אלון (שצילם לא מעט עטיפות אלבומים באותן שנים) ואשדות ושות` עשו כל מה שאמרו להם. "לסטודיו הגיעה דוגמנית ששמה פנינה. היא עמדה מולנו וכמובן שהיא מאוד התביישה. הדביקו לה כל מיני ניירות דבק כדי שלא נראה שום דבר וזה הסיפור. עמדנו שם ארבעתנו. צעירים ומבוישים. החליפות היו החלטה שלנו. מאוד אהבנו חליפות באותה תקופה, ולבשנו אותן גם בהופעות. כשעשינו את המיקסים של האלבום בלוס אנג`לס, יאיר (ניצני) ואני הלכנו לחנויות יד ושניה וקנינו כמה חליפות. זה היה איזשהו טרייד מארק שלנו יש גם איזה פרט שהרבה אנשים לא שמים לב אליו, וזה האנטנה בשיער שלה, שמרמזת על כך שאולי היא חייזרית או מה שאתה רוצה לחשוב.

 לא היה עניין סביב עטיפת האלבום. חוץ מאשר כשהופענו בירושלים, אז על הפוסטרים ציירו לה חולצה. יאיר היה בקשר עם פנינה, לפני שנה-שנתיים מצאנו אותה והיא מצאה אותנו. היא חיה בלוס אנג`לס היום והיא מאושרת. זו העטיפה והיא חלק מהדבר הזה שהבאנו, החדש והשונה".

בימים אלו חוגגים חברים הלהקה 40 שנים לצאת האלבום המופלא בסיבוב הופעות, וכמה כיף לראות אותם עדיין עם אנרגיות של אותם בחורים בני 20 פלוס עם הבדל אחד קטן שהם ויתרו על האיפור במהלך ההופעות.

 




הכנס/י תגובה

כל הזכויות שמורות