רוני טוביה / צליל מכוון

הסיפורים מאחורי השירים והאומנים

מטאליקה - האלבום השחור

 

מטאליקה -האלבום השחור

30 שנים לאלבום המעולה ששבר שיאים והטרגדיה שליוותה אותו.

 

צילום : ישראל בלומנטל

בשנת 1991 העולם היה שונה. מחשבים נייחים או ניידים לא היו בכל בית או משרד.

השימוש במכונות כתיבה למיניהן היה רלוונטי. אנשים חצו את הכביש שעיניהם מופנות ישר כי לא היה עדיין סמארטפון. האינטרנט היה רק בתחילת דרכו. וכדי לחפש ערך נעזרנו באנציקלופדיה. ברית המועצות הייתה עדיין קיימת (עד שגורבצ`וב התפטר בדצמבר 1991) . מגדלי התאומים עדיין עמדו במקומם עד אותו פיגוע נוראי בשנת 2001.

בתאריך 12 באוגוסט 1991 הגיח לעולם אלבום של להקה שעד לאותו רגע רק שני חברים שלך שחבבו מוסיקת טראש ומטאל הכירו. אבל פתאום כולם אוהבים אותם.  כולל חובבי הפופ והרוק הרך. באותו יום שיחררה להקת מטאליקה  את ה"אלבום השחור" ("The Black Album")  הכינוי של האלבום ניתן לו בשל העטיפה השחורה שלו. שמו המקורי אגב "Metallica" על שם הלהקה. כמובן שהשם הזה הגיע כאנטיתזה ל"אלבום הלבן" של הביטלס.

מצד אחד האלבום שבר שיאי מכירות והגיע לכל מקום ברחבי הגלובוס עם שיא של 30 מיליון עותקים. זה היה ללא ספק מספר בלתי נתפס של מכירות ללהקת מטאל.

לא היה אף חובב מוזיקה שלא זמזם את השיר "Nothing Else Matters" לפחות פעם ביום. ככל הנראה התרומה של הMTV ששידרו את הקליפ של השיר כמעט ללא הפסקה תרמה רבות לעניין. ועד היום רצועה מספר 8 ב"אלבום השחור" מזוהה הכי הרבה עם להקת מטאליקה.

לכל אורך הדרך החל מיום היוסדה בשנת 1981, דאגו חברי הלהקה שהקימו אותה, ג`יימס הטפילד הסולן ולארס אולריק המתופף, לדבוק בסגנון המוזיקלי של "הבי מטאל".

צלילי מיתרים בדיסטורשן, קטעי סולו ארוכים של גיטרה, ומסר אנטי ממסדי.

לצורך הקלטת האלבום השחור גייסה להקת מטאליקה את המפיק בוב רוק, רוק הקנדי עבד לפני כן עם בון ג`ובי, ואירוסמית`. הוא העביר מסר ברור לחברי הלהקה: שמעתה יתמקדו בסגנון רוק - מלודי. בוב רוק הצליח לשנות גישה לא רק במינון השירים הכבדים באלבום, אלא גם באופן שבו הם הוקלטו.  עד לאותה עת הטפילד וחבריו נהגו לעבוד בנפרד באולפן. בהקלטות לאלבום זה רוק דרש שהם יקליטו ביחד. זה כמובן לווה בקשיים לא מעטים. התהליך גרם לחברת התקליטים לבצע כמה מיקסים שעלותם עלתה כמעט מיליון דולר. אבל אל דאגה היא קיבלה אותם חזרה די מהר ובכפולות. ההקלטות המייגעות השפיעו על חברי הלהקה גם מחוץ לאולפן, שלושה מחבריה חוו פרידות מבנות זוגם במהלך העבודה על האלבום.

להקת מטאליקה שהוציאה ארבעה אלבומה אולפן עד ל"אלבום השחור" הצהירה בגלוי לפני צאת האלבום כי לעולם לא יצלמו וידאו קליפ, הם הוציאו לפתע חמישה קליפים לשירים מהאלבום השחור.

כבר ברצועה הראשונה של האלבום שמו לב מעריצי הלהקה שהלהקה שינתה פניה לגודל אכזבתם. השיר: "Enter Sandman": שהוקלט היה בקצב איטי,  ופחות אגרסיבי, טכני לעומת השירים באלבומים הקודמים. הפזמון קליט במיוחד והוא חוזר על עצמו פעמים רבות. שיר שלא מזכיר את הסגנון של מטאליקה מהאלבומים הקודמים ומהסגנון ה"ת`ראש מטאל" כלל וכלל..

מעריציה הוותיקים של מטאליקה חשו ממש כי "גנבו" להם את הלהקה, למרות שכמות המעריצים אשר גילו את הלהקה היתה פנומאנלית.

הטרגדיה שקדמה להצלחה.

בשנת 1986יצא אלבומה הרביעי של הלהקה ""Master of Puppets האלבום מכר כמיליון עותקים וזכה להצלחה. בעקבותיו יצאה הלהקה לסיבוב הופעות בארצות הברית ובאירופה.

במהלך סיבוב ההופעות בשבדיה, אוטובוס הלהקה הסיע את החברים במהלך הלילה. לפתע האוטובוס החליק והתהפך כמה פעמים. הבסיסט קליף ברטון, שישן באותו הזמן, נזרק מחלון האוטובוס. לאחר מכן האוטובוס נחת על ברטון ונעצר. כאשר ניסו להרים את האוטובוס ההפוך, כבל הגרירה נקרע והאוטובוס נחת עליו בשנית. הטראומה הייתה כבדה מנשוא, התמונות ממותו של קליף ברטון רדפו את חברי הלהקה זמן רב והותירו בהם צלקות נפשיות. כל שאר חברי הלהקה לא נפגעו בתאונה.

האשמות של המעריצים וחברי הלהקה כלפי נהג האוטובוס, וכן הכביש החלק והקפוא העסיקו את המקורבים למטאליקה זמן רב.

חברי הלהקה, שהיו קרובים מאוד לברטון, נותרו באבל כבד. למרות האסון, הם החליטו שלא לפרק את הלהקה, וחיפשו מחליף לחברם. לבסוף, צורף ללהקה הבסיסט ג`ייסון ניוסטד כמחליף.

להקת מטאליקה הופיעה בישראל שלוש פעמים בשנים 1993 בפארק הירקון, לאחר מכן בשנת 1999 באמפי פארק בראשון. הופעה נוספת בחודש מאי 2010. הזכורה בעיקר בשל בעיות הסאונד שליוו את ההופעה.




הכנס/י תגובה

כל הזכויות שמורות