רוני טוביה / צליל מכוון

הסיפורים מאחורי השירים והאומנים

להקת תמוז

 

מדוע התפרקה להקת הרוק הבולטת של שנות ה-70 לאחר אלבום אחד בלבד?

 

הכול נראה נוצץ ומבטיח אי שם בשנת 1974 כאשר קמה לה להקת תמוז.

קליק אישי ומוזיקלי נוצר בין שלום חנוך לאריאל זילבר . חנוך חזר לארץ מלונדון בזמן מלחמת יום כיפור בן 27 כאשר באמתחתו שיתוף פעולה פורה עם אריק איינשטיין ושירים שהפכו ללהיטי ענק. היה נדמה כי חנוך נזקק להתחיל הכול מהתחלה לאחר ניסיון לא מוצלח במיוחד של מינוף הקריירה המוזיקלית שלו בחו"ל.

אריאל זילבר לעומתו בגיל 30 חזר לארץ לאחר בילוי קצר בצרפת. זילבר היה ותיק ומנוסה משלום חנוך. הוא הלחין שירים לאומנים ישראלים, היה מוכר עם השיר "בטי בם" אבל הקריירה שלו לא פרצה עדיין .

השניים צירפו להרכב המתהווה את עמי טרייבטש המתופף ולאחר שנאלץ לפרוש בשל עניינים אישיים, החליף אותו המתופף מאיר ישראל. לאחר מכן צורף הבסיסט איתן גדרון, ויהודה עדר הגיטריסט. השניים האחרונים בדיוק סיימו את שירותם בלהקת הנח"ל.

החבר אריק איינשטיין שזכר לשלום חנוך חסד נעורים מצא שם ללהקת הרוק המתגבשת השם הנבחר היה `תמוז` איינשטיין הוא זה שייתן ללהקה את ההזדמנות הראשונה כלהקת חימום בסיבוב ההופעות שלו שנקרא `סע לאט`. איינשטיין היה זה שהאיץ וניסה לקדם את העומד להתרחש.

בפגישתם הראשונה ישבו שלום חנוך ואריאל זילבר והלחינו שיר שכתב מאיר אריאל ונקרא `סוף עונת התפוזים` בהיותו בארה"ב. אריאל כתב שיר געגוע למדינה ולקיבוץ שבו הוא גר.

זה היה הלחן היחיד המשותף של שלום ואריאל. אבל לפתע הם שמו לב שנוצר משהו חדש שכנראה טרם היה בעולם הרוק הישראלי.

במהלך שנת 1975 יצא תקליט השדרים הראשון עם השירים `הולך בטל` שביצע אריאל זילבר. השיר השני `סוף עונת התפוזים` שביצע שלום חנוך יצא בגרסה שונה ממה שאנחנו מכירים היום. שני השירים שולבו באלבום הראשון והיחיד של להקת תמוז.

מיכאל תפוח ולואי להב לקחו תחת חסותם את להקת תמוז ואולפני "טריטון" שימשו את חברי הלהקה לחזרות לקראת אלבומם הראשון. לואי להב שהיה המפיק המוזיקלי של האלבום הגיע מארה"ב לאחר עבודה עם ברוס ספרינגסטין שינה לגמרי את הצליל המקורי של הלהקה. השירים הפכו לארוכים יותר ובעלי משקל רוקיסטי. העבודה של לואי להב גבתה לעיתים שעות וימים ארוכים עד שהגיע לתוצאה שלה ייחל בכל שיר ושיר.

מול עיניהם של תפוח, להב, חנוך וזילבר תמיד הייתה להקת כוורת שהייתה בשיא הפופולריות שלה. מצד אחד הם ייחלו להצלחה המסחרית של כוורת. מנגד הם ממש רצו וקיוו להישמע שונה. להב תרם רבות לחלום בעיקר של שלום חנוך לנגן רוק כבד עם מילים צבריות.

בסוף אותה שנה יצא סינגל נוסף לרדיו `פנס הרחוב` והפעם שרו ביחד אריאל זילבר ושלום חנוך באחד מהמקרים הבודדים.

צילום : Lidor Azizi

ואז בפברואר 1976 הגיח לאוויר העולם האלבום שכולם ציפו לו. אלבום ששינה בבת אחת את עולם הרוק הישראלי. אלבום שהוא אבן יסוד עם 8 רצועות שיצרו להיטי זהב בזה אחר זה: `מה שיותר עמוק יותר כחול`, `פנס הרחוב`, `לא יודע איך לומר לך`,

 `הולך בטל`, `סוף עונת התפוזים`, `אהבה שקטה`, `לא יכול לישון עכשיו` ו`ככה את רצית אותי`.

לואי להב בעזרת טומי פרידמן שהיה טכנאי של אולפני "טריטון" מהמתקדמים בארץ באותה עת הקנה לאלבום סאונד חדשני בסגנון אמריקאי.

לסיבוב ההופעות של הלהקה, התווספו שירים ועיבודים לשירים נוספים מוכרים יותר או פחות.  טומי פרידמן ולואי להב יחד עם מיכאל תפוח הביאו לארץ ציוד הגברה חדש שיתאים להופעות הלהקה. סטנדרטים חדשים הוצבו מה שהעלה את רף הציפיות.

סיבוב ההופעות של תמוז היה מוצלח ביותר, הביקורות בעיקר של המבקרים היו נהדרות ההרמוניה הקולית והמוזיקלית עשתה את שלה.

אז מה גרם ללהקת תמוז להתפרק כעבור שנתיים מהקמת הלהקה  לאחר שהוציאו אלבום אחד בלבד ?

במהלך ההקלטות של האלבום וגם בהופעות ניכר היה הפער בין אריאל זילבר לחבריו. תחילה  בגישה לסגנון הלהקה. זילבר נטה לכיוון הפופ ואילו חבריו דחפו יותר לכיוון הרוק. היו מקרים שאפילו לגלגו עליו וקראו לשירים שהציע "מוזיקת חתונות...".

הניכור המשיך גם על הבמה וגם מחוצה לה, היו שירים שזילבר ניגן בעצמו ולבדו. הגיע בנפרד לחבריו להופעות, נטש הופעה באמצע. והשיא היה כאשר עלה לאחת ההופעות עלה עם שקית נייר על ראשו עם פתחים לעיניים ולפה.

להקת תמוז התקבלה בהתלהבות ברדיו וגם בטלוויזיה. גם ההופעות שלה היו SOLD OUT.

ההצלחה המקצועית לא תורגמה להכנסה כספית. הסתבר כי ההצלחה הייתה בעיקר בתל אביב ופחות בפריפריה. הוצאות ההפקה היו גדולות. והלהקה נקלעה לחובות כספיים, מה שהעכיר עוד יותר את היחסים בין חברי הלהקה.

בשלב מסוים ביקש אריאל זילבר להכניס לרפרטואר של הלהקה את השיר `רוצי שמוליק` שכתב. העניין עלה ממש להצבעה כמו בכנסת ונדחה על הסף מה שאילץ את אריאל זילבר להקליט את השיר בעצמו. `רוצי שמוליק` הפך ללהיט ענק וזה המריץ את זילבר לפרוש מהלהקה ולהביא לפירוקה.

המאזן הכספי השלילי של הלהקה אילץ אותה להמשיך ולהופיע מספר "הופעות פרידה" כדי לכסות על ההפסדים הרבים.

דווקא ההופעות האחרונות היו מלאות עד אפס מקום. ואף אחד לא הבין למה הלהקה מתפרקת בשיא ההצלחה. חברי הלהקה שהבינו שלהמשיך לא ניתן כבר חשבו על העתיד. יהודה עדר ואיתן גדרון יצאו ללימודים בחו"ל. מאיר ישראל הפך למתופף ידוע וניגן עם אומנים מוכרים. שלום חנוך ואריאל זילבר פנו לקריירות סולו מוצלחות משלהם.

אריאל זילבר העניק ראיון ל"להיטון", והוא התפרסם ב-17 ביוני 1976, תחת הכותרת "עצמאי בשטח, לא צריך טובות", וסיפר:  "נגמר. לא נוצר קשר בין האנשים, קשר אמיתי, לא עזבתי את הלהקה כל עוד לא ראיתי סיכוי להצליח לבד כל עוד שהתפתחתי שם, היה טוב. אך ברגע שהרגשתי שהלהקה עוצרת אותי, לא ראיתי ברירה אחרת. באשר להצלחה, נראה לי שהייתה מדומה".

בשנת 2006 האלבום "סוף עונת התפוזים יצא בגרסה מחודשת. ב1983 הלהקה התאחדה לשלוש הופעות ופעם נוספת בשנת 2016.

 

 

 




הכנס/י תגובה

כל הזכויות שמורות